Translate

(filem siri terbaru yang mendapat sambutan yang banyak walaupun tidak dimainkan di panggung)

Saturday

Robot yang berjalan seperti kucing di Switzerland

Robot that runs like a cat springs to life in Switzerland: An artist's rendering released by the Swiss Federal Institutes of Technology of Lausanne (EPFL) on June 17, 2013 shows the 'cheetah-cub robot'. Swiss researchers said Monday they have created the small four-legged, high-speed robot that runs like a cat in a bid to create a new breed of robots for use in search and rescue operations.
Seorang artis yang dikeluarkan oleh Switzerland Institut Teknologi Persekutuan Lausanne (EPFL) pada 17 Jun 2013 menunjukkan 'cheetah-cub robot. Penyelidik Swiss Isnin berkata mereka telah mencipta berkaki empat, robot kelajuan tinggi yang kecil yang berjalan seperti kucing dalam usaha untuk mewujudkan satu generasi baru robot untuk digunakan dalam operasi mencari dan menyelamat.


Penyelidik Swiss Isnin berkata mereka telah mencipta satu berkaki empat, robot kecil berkelajuan tinggi yang berjalan seperti kucing dalam usaha untuk mewujudkan satu generasi baru robot untuk digunakan dalam operasi mencari dan menyelamat.

Penyelidik menambah bahawa " cheetah - cub robot ," saiz cub rumah kucing kecil atau cheetah, bergerak secepat sebagai berjalan kaki manusia dewasa cergas .

Ia adalah " yang paling cepat dalam kategorinya (daripada) robot berkaki empat kecil di bawah 30 kilogram (£ 66), " universiti teknikal EPFL di Lausanne berkata dalam satu kenyataan.

Robot itu mencatatkan kelajuan maksimum 1.42 meter ( 4.65 kaki) sesaat , yang bersamaan dengan 5.1 kilometer ( 3.1 batu) per jam.

"Ini adalah kelajuan berjalan kaki yang baik untuk seorang lelaki dewasa yang ," salah seorang penyelidik dalam projek ini, Alexander Sprowitz , memberitahu AFP di e-mel.

Bingkai logam Robot adalah 20.5 sentimeter (lapan inci) panjang dan 16 sentimeter tinggi dan berat 1.1 kilogram (£ 2.42) .

Robot , yang telah dipaparkan Isnin di Jurnal Antarabangsa Robotik Penyelidikan, mempunyai ekor tetapi tiada kepala , namun mudah dikenalpasti dan mencontohi kucing kerana gaya berjalan itu.

" Khas adalah reka bentuk kaki , yang menjadikan ia sangat cepat dan stabil, " kata EPFL , menunjukkan bahawa tujuan membina robot ini adalah untuk menggalakkan penyelidikan dalam biomekanik.

The " cheetah cub " tidak lagi kerana tangkas sebagai kucing sebenar, tetapi "masih mempunyai ciri-ciri auto- penstabilan sangat baik apabila berjalan pada kelajuan penuh atau lebih kursus yang termasuk gangguan seperti langkah-langkah kecil ," ia tertekan.

Untuk membuat kaki robot , penyelidik menggunakan mata air untuk menghasilkan semula tendon dan penggerak, atau motor kecil yang menukarkan tenaga ke dalam gerakan , untuk menggantikan otot.

Robot ini juga mempunyai manfaat yang " sangat ringan , padat, dan teguh, " kata EPFL , menunjukkan bahawa ia "boleh dengan mudah dipasang daripada bahan-bahan yang murah dan mudah didapati. "

Walaupun kajian masih dalam peringkat awal , penyelidik berkata matlamat jangka panjang adalah untuk " membangunkan cepat, tangkas , mesin tanah -memeluk untuk digunakan dalam penerokaan, sebagai contoh untuk mencari dan menyelamat dalam keadaan bencana semula jadi."

Teknologi itu juga boleh digunakan untuk lebih memahami mengapa kaki haiwan dibina cara mereka , dan menyediakan " pandangan ke dalam seni bina kawalan haiwan, " kata Sprowitz .

Beliau menegaskan bahawa teknologi itu boleh mengurangkan keperluan untuk membedah haiwan, dan berpotensi memberi "kesan yang kuat kepada pemulihan pergerakan manusia. "

No comments:

Post a Comment

(sumber dari ternama yang hebat-hebat tak kira dari mana dan banyak memberikan informasi serta berita-berita hangat di seluruh dunia.. tak percaya,sila cuba lihatnya sendiri..benar atau tidak LOi!!!)